Wymiana Międzynarodowa

Heinrich - Heine - Schule - Ostseebad Karlshagen

09.03 - 15.03.2024

NIEDZIELA i PONIEDZIAŁEK 10-11.03.2024

W sobotę 9 marca ośmiu uczniów naszej szkoły wraz z trójką opiekunów wyruszyło w podróż do zapyrzyjaźnionej szkoły w Karlshagen w ramach wymiany polsko - niemieckiej.

Po długiej podróży dotarliśmy na miejsce, gdzie czekali na nas nasi przyjaciele z Niemiec. Po serdecznym przywitaniu i odpoczynku zwiedziliśmy Karlshagen i wybraliśm się na plaźę.

Drugi dzień wymiany rozpoczęliśmy od wspólnej integracji. Również nauczyliśmy się kilku zwrotów w obcym języku.

Po smacznym śniadaniu przygotowanym przez młodszych uczniów zwiedziliśmy szkołę. Po południu wspólnie przygotowaliśmy spaghetti w szkolnej kuchni.

Jedzienie było smaczne i mieliśmy siły na dalsze zwiedzanie. Wybraliśmy się do miejscowości Peenemunde, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć muzeum nauki.

WTOREK 12.03.2024

Wtorek rozpoczęliśmy od zajęć plastycznych w szkole. Wykonaliśmy "ksiąźki" oraz malowaliśmy kamienie.

Następnie wybraliśmy się na spacer po plaźy. Po godzinnej wyprawie wróciliśmy do szkoły gdzie czekała na nas Solianka :)

Po południu spędzieliśmy czas na grach i zabawach sportowych. To był bardzo udany dzień.

ŚRODA 13.03.2024

Środowy poranek zaczęliśmy od lekcji geografii i gry Kahoot – uczniowie rozwiązywali quizy o Polsce, Bałtyku i Europie. Następnie w grupach układaliśmy puzzle z mapami różnych części Europy.

Po wysiłku umysłowym zjedliśmy pożywne śniadanie :), które za chwilę spaliliśmy podczas zajęć sportowych.

Na obiad zjedliśmy placki ziemniaczanie z ….musem jabłkowym. Jak mówią, co kraj to obyczaj, nawet po sąsiedzku.

Pokrzepieni posiłkiem pojechaliśmy do Zempin na kręgle i spacer po plaźy.

Po powrocie mieliśmy trochę czasu na przygotowanie się do dyskoteki. Tematem imprezy byli ulubieni bohaterowie filmowi.

CZWARTEK 14.03.2024

14 marca pojechaliśmy na wycieczkę do Oceanarium w mieście Stralsund. Po prawie 2 godzinnej podróźy pociągiem dotarliśmy do pięknej nadmorskiej miejscowości.

Oprócz zwiedzania mieliśmy do wykonania quiz z pytaniami dotyczącymi oceanarium.

Po spotkaniu z róźnymi morskimi stworzeniami wybraliśmy się na starówkę, gdzie mieliśmy chwilę dla siebie na posiłek oraz pamiątki. To był bardzo ciekawy wyjazd.

PIĄTEK 15.03.2024

Piątek to ostatni dzień naszej wymiany. Rano pracowaliśmy na komputerach i mieliśmy podsumowanie projektu. Po śniadaniu spotkaliśmy się na sali żeby obejrzeć prezentację z całego tygodnia i podziękować sobie wzajemnie za mile spędzony czas:).

Na koniec jeszcze mielismy okazję przygotować własnoręcznie mydła, Wybieraliśmy kolory i zapach dodając różnego rodzaju dodatki.

Około godziny 17:30 spotkaliśmy się na dworcu aby udać się w drogę powrotną. Było wzruszenie i łzy.

26.11 - 1.12.2023

NIEDZIELA 26.11.2023

26 listopada rozpoczęła się  w naszej szkole WYMIANA MIĘDZYNARODOWA.

Ok. 10.00 powitaliśmy na dworcu PKP gości z Karlshagen.

Po południu bawiliśmy się w Jumper Parku :).

PONIEDZIAŁEK 27.11.2023

Przed południem w szkole pracowaliśmy nad projektem DIALOG MIĘDZY SĄSIADAMI.

A po południu wybraliśmy się do centrum, by uczestniczyć w grze miejskiej.

Wieczorem spotkaliśmy się na kręgle w HULA KULA. To był dzień pełen wrażeń, który pozwolił  nam się  lepiej  poznać.

WTOREK 28.11.2023

28 listopada przed południem pracowaliśmy nad projektem z przerwą nad śniadanie, na które zaprosiła nas klasa 8.

Po obiedzie byliśmy  na warsztach PRZYSZLI PO CICHU w Muzeum Pamięci Sybiru. Wizyta zrobiła na nas ogromne wrażenie.

A wieczorem paintball i escape room w Logic Games. Dzień peeełen wrażeń.

ŚRODA 29.11.2023

29 listopada pojechaliśmy na wycieczkę do pięknego, zimowego Supraśla. Zaczęliśmy od zwiedzania Monastyru. Odrestaurowana świątynia robi wielkie wrażenie.

Potem poznawaliśmy historię ikon w Muzeum Ikon. Wiele frajdy mieliśmy podczas rysowania ikon. Na obiad przyjęła nas restauracja "5 dębów "; było pysznie.

Wieczorem czas odpoczynku w rodzinach (niektórzy wybrali się na lodowisko). To długi i pełen atrakcji dzień.

CZWARTEK 30.11.2023

30 listopada od rana mieliśmy zajęcia w szkole: malowaliśmy plecaczki z motywem Bialegostoku... i rozegraliśmy mecz piłki nożnej Polska - Niemcy! Pyszne śniadanie przygotowali uczniowie klas 4 - dziękujemy.

Po obiedzie gościliśmy w MUZEUM ZAMENHOFA, gdzie wzięliśmy udział w warsztatach "GRY HISTORYCZNE".

A wieczorem bawiliśmy się na dyskotece andrzejkowej przygotowanej przez Samorząd Uczniowski.

Kolejny świetny dzień.

PIATEK 1.12.2023

Pierwszy dzień grudnia rozpoczęliśmy od dokończenia naszych prezentacji.
Po pysznym śniadaiu przygotowanym przez klasy 5 wykonaliśmy bronsoletki przyjaźni. Następnie zebraliśmy się na sali gdzie czekali już wszyscy uczniowie z klas 4 - 8 aby posłuchać o tym co wydarzyło się podczac tygodnia wymiany.

Po obiedzie uczniowie mieli czas na spotkania w rodzinach.
Przed godzina 18 zebraliśmy się na dworcu aby pożegnać naszych gości.

25 - 30.11.2018

NIEDZIELA 25.11.2018

Nasi przyjaciele z Niemiec przyjechali pociągiem na dworzec PKP o 8:23. Po serdecznym ich przywitaniu, każdy Polak zabrał swojego przydzielonego Niemca do siebie.

Zachodni sąsiedzi rozpakowali się, odpoczęli i zjedli obiady. Wtedy nawiązały się nowe znajomości oraz odnowiły stare przyjaźnie. O 16:00 wszyscy znów spotkali się w Atrium Biała. Razem byliśmy na zakupach i lodach. Potem obejrzeliśmy film: "Fantastyczne Zwierzęta. Zbrodnie Grindelwalda".

O 20:30 wszyscy wrócili do swoich rodzin. Zmęczeni podróżą Niemcy szybko poszli spać w swoich tymczasowych domach.

PONIEDZIAŁEK 26.11.2018

Do szkoły przyjechaliśmy na 8:00. Przez około dwie godziny uczestniczyliśmy w przeróżnych grach integracyjnych: układaliśmy puzzle z mapą świata i rozmawialiśmy o kulturze naszych państw.

Po świetnych zabawach udaliśmy się na pyszne śniadanie przygotowane przez klasę ósmą. Następną rzeczą była praca nad kalendarzem z pomocą naszych opiekunów. Projektowaliśmy wspólnie każda z kart kalendarza 2019. Dzieliliśmy się wiedzą i doświadczeniami. Nad naszym dziełem siedzieliśmy do godziny około 13:30.

Po wyczerpującym dniu w szkole pojechaliśmy do domów zjeść obiad i odpocząć. Od 17 bawiliśmy się na kręgielni. Gdy zacięta walka dobiegła końca, wróciliśmy do rodzin i oddaliśmy się w objęcia Morfeusza.

WTOREK 27.11.2018

O 9 pod szkołę podjechał autokar, którym pojechaliśmy do Supraśla. Najpierw zwiedziliśmy Monastyr. Uprzejmy przewodnik opowiedział nam o historii tego obiektu.  Następnie udaliśmy się do muzeum ikon, gdzie mieliśmy przyjemność zobaczyć dzieła nawet z XVII wieku! Po zwiedzaniu mogliśmy sami sprawdzić się w malowaniu ikon.

Było to bardzo niezwykłe doświadczenie. Zmęczeni zwiedzaniem oraz tworzeniem pojechaliśmy do restauracji ,,Łukaszówka’’, gdzie Niemcy mogli spróbować tradycyjnego polskiego dania, czyli pierogów. To przepyszne danie zasmakowało każdemu. Po południu sami postanowiliśmy się umówić na lodowisko. Było bardzo zabawnie, ale również przyjemnie. Wszyscy zmęczeni jazdą na łyżwach udali się do domów.

ŚRODA 28.11.2018

O godzinie 8 spotkaliśmy się w szkole. Gdy wszyscy już przybyli, ruszyliśmy na przystanek autobusowy. Udaliśmy się do drukarni. Właściciel pokazał jak z kilku kartek papieru powstaje kalendarz. Po zwiedzaniu powróciliśmy do szkoły na drugie śniadanie. Po posiłku pojechaliśmy do Pałacu Branickich. Zwiedzaliśmy najnowszy atrakcje tej placówki, czyli podziemia. Oglądaliśmy sprzęt medyczny z różnych epok. Po obejrzeniu piwnicy pomaszerowaliśmy schodami na górę. Znajdowała się tam sala balowa przerobiona na salę konferencyjną.

Potem ruszyliśmy na Rynek Kościuszki. Pokazaliśmy do naszych gości kościół Farny i Ratusz. Po kilku słowach o tych zabytkach udaliśmy się do Wedla na gorącą czekoladę. O godzinie 18 poszliśmy do parku trampolin, czyli Strefy Wysokich Lotów. Bawiliśmy się świetnie do 20.

CZWARTEK 29.11.2018

Rano uczestniczyliśmy w interesujących zajęciach „Vielfalt”. Dotyczyły one przede wszystkim tolerancji.

Południe spędziliśmy zwiedzając  muzeum Zamenhofa, w którym poznaliśmy język Esperanto. Wielu z nas było zafascynowanych ideą stworzenia międzynarodowego języka w XIX w.. Skończywszy zwiedzanie udaliśmy się na obiad do galerii Jurowieckiej, gdzie każdy znalazł coś dla siebie. O godz. 17:00 udaliśmy się na kurs gotowania  w „Zmokłej Kurze”.

Wraz z nauczycielami postanowiliśmy, że najlepszym pomysłem będzie wspólne zrobienie pierogów. Nasza ciężka praca się opłaciła. Pierogi wyszły przepyszne!

PIĄTEK 30.11.2018

Ten dzień był ostatnim dniem naszej wspaniałej wymiany. Rano pracowaliśmy nad podsumowaniem projektu. Przygotowywaliśmy prezentacje i film. Otrzymaliśmy z drukarni nasze kalendarze. Bardzo się one wszystkim podobały. Po pracy zjedliśmy pyszne śniadanie przygotowane przez klasę 8B.

Po śniadaniu udaliśmy się do klas, na lekcję, aby pokazać gościom, jak wyglądają zajęcia w Polsce. Byli bardzo zadowoleni z obserwowanych lekcji. Około godziny 12 pożegnaliśmy oficjalnie gości z Niemiec. Było wzruszenie i łzy.

Szkoda, że ten czas tak szybko minął. O godzinie 18 nasi goście odjechali do domu.

21 - 28.04.2018

21-22.04.2018

W sobotę 21 kwietnia 2018 roku 10 uczniów naszego gimnazjum wraz z panią Ewą Łapińską-Szarejko, panem Edwardem Moslerem i panem Danielem Roszkowskim wyruszyło w podróż do z HHSchule w Karlshagen w ramach wymiany polsko - niemieckiej.

Po długiej i wyczerpującej drodze dotarliśmy na miejsce, gdzie czekali na nas nasi dobrzy znajomi z Niemiec.

Po serdecznym przywitaniu wróciły nam siły i byliśmy gotowi na atrakcje jakie przygotowali nam przyjaciele z zachodu. Dzień pierwszy to integracja i zabawa na kręgielni.

23.04.2018

Drugi dzień wymiany rozpoczęliśmy od zwiedzania szkoły i wspólnej integracji.

Następnie zostaliśmy zaproszeni na zdrowe śniadanie przygotowane przez młodszych uczniów szkoły w Karlshagen.

Kolejnym punktem harmonogramu była długo wyczekiwana przez obie strony próba do spektaklu „Romek i Julia”. Poszło nam całkiem sprawnie i Romek w końcu poznał swoją Juliesmiley.

Po południu wspólnie przygotowaliśmy obiad w szkolnej kuchni. Jedzienie było smaczne i mieliśmy siły na zwiedzanie.

Pojechaliśmy do miejscowości Peenemunde, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć muzeum historyczno – techniczne.

Po powrocie do szkoły chłopcy mieli rozegrać mecz piłki nożnej, a dziewczyny przygotować specjalne maski na spektakl. Nasi panowie nie zawiedli i wygraliśmy 3:0.

Po wszystkim wspólnie zasiedliśmy do kolacji gdzie czekały na nas kiełbaski z grilla i regionalne przekąski.

24.04.2018

Trzeciego dnia wymiany (24.04) uczniowie mieli szansę wziąć udział w zajęciach teatralnych. Odwiedziliśmy najstarszy na Pomorzu teatr w Greifswald.

Mogliśmy zobaczyć jak wyglądają garderoba, charakteryzatornia i wiele innych miejsc niedostepnych dla oczu widza.

Następnie poczuliśmy sie jak prawdziwi aktorzy. Wzięliśmy udział w zajęciach prowadzonych przez aktorkę. Bardzo nam to pomogło w udoskonaleniu sztuki, którą wszyscy będą mogli obejrzeć po zakończeniu wymiany.

Przed odjazdem pociągu mieliśmy chwilę na zwiedzenie miasta.

25.04.2018

Dzisiaj rozpoczęliśmy dzień intensywnymi próbami.

Pracowaliśmy nad naszą sztuką przez cały ranek.

Po śniadaniu, wzięliśmy udział w projekcie "Europa - Nasz Wspólny Dom". Razem z 10 klasą robiliśmy plakaty o Europie i Unii Europejskiej.

Na zakończenie pokazaliśmy uczniom szkoły film o Białymstoku.

Po obiedzie, pojechaliśmy do Koserow, do wielkiej wytwórni "Karls".

Spędziliśmy tam ponad godzinę i wróciliśmy do swoich rodzin

26.04.2018

Piątego dnia (26.04) uczestnicy wymiany mieli ostatnią chwilę na przećwiczenie spektaklu pt.: "Romek i Julia".

Po śniadaniu przygotowanym przez uczniów przyszedł czas na występ. Nasz spektakl obejrzeli uczniowie najstarszych klas w szkole. Przedstawienie się udało i zostaliśmy nagrodzeni gromkimi brawami.

Przed obiadem mieliśmy jeszcze chwilę, żeby wybrać się na plażę.  Pomimo braku pogody humory nam dopisywały:).

Po obfitym posiłku zostaliśmy miło zaskoczeni i każdy z nas otrzymał własnoręcznie wykonaną koszulkę z logo zaprzyjaźnionej szkoły.

Wieczorem mieliśmy jeszcze jeden występ, bardziej oficjalny. Naszymi widzami byli rodzice oraz nauczyciele ze szkoły w Karlshagen. Po przedstawieniu czekała na nas miła niespodzianka w postaci poczęstunku oraz karaoke.

27.04.2018

Rano o 7:30 spotkaliśmy się w szkole i pani Lena zorganizowała nam zabawy na dworze, żeby się rozbudzić.

Następnie robiliśmy prezentacje o naszym wyjeździe w dwóch językach: angielskim i polskim. Nasi niemieccy koledzy zrobili ją w swoim ojczystym języku.

Po śniadaniu w szkole udaliśmy się do centrum Karlshagen i je zwiedzaliśmy.

Potem zjedlismy obiad i zostaliśmy pożegnani przez Niemców prezentami i dyplomami.

Po godzinie 17 byliśmy już na dworcu w Trassenheide i nadszedł wtedy czas na smutne pożegnanie. Mimo że łzy w oczach utrudniały nam widzenie, nie spóźniliśmy się na pociąg, którym dojechaliśmy przez noc do Warszawy.

Zapraszamy do galerii

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

14 - 19.05.2017

15.05.2017

15 maja uczniowie naszej szkoły przywitali gości z HHSchule w Karlshagen samodzielnie przygotowanym porannym śniadaniem. Następnie zaprezentowaliśmy przyjaciołom z Niemiec film dokumentujący powstanie nowego budynku naszego gimnazjum, a także obejrzeliśmy przygotowaną przez gości prezentację przestawiającą zasoby ich szkoły.

Po wstępnych przemówieniach odbyły się zajęcia integrujące uczestników wymiany międzynarodowej. Dzięki nim uczniowie mieli możliwość lepszego wzajemnego poznania, a także przełamania pierwszych barier w otwartej i zabawnej atmosferze. Po wspólnym obiedzie w szkole, wszyscy uczestnicy wymiany polsko-niemieckiej udali się na wycieczkę po centrum naszego miasta.

16.05.2017

"Kolejny dzień wymiany, czyli relacja z naszych wojaży. 16 maja wspólnie z naszymi gośćmi wyruszyliśmy do Twierdzy Osowiec. Wraz z przewodnikiem przenieśliśmy się do czasów I i II wojny światowej. Nasi goście mieli okazję poznać fragment naszej historii.

Kolejny przystanek to  okolice Biebrzańskiego Parku Narodowego, a tu piękno natury i przyrody. Podziwialiśmy rożne gatunki ptaków i zwierząt. Stoczyliśmy także ciężką walkę z komarami, z której wyszliśmy zwycięsko:)"

17.05.2017

Dzisiejszy dzień nasi goście spędzili w Parku Linowym w Fastach. Było to doskonałe połączenie aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu z nauką i rozwojem.

Po paru godzinach wspinaczki wspólnie zasiedzieliśmy do ogniska, gdzie każdy mógł spróbować pysznej kiełbaski:)

18.05.2017

Dzisiejszy dzień rozpoczęliśmy od pracy nad projektem. O godzinie 8.00 zebraliśmy się w sali komputerowej. Podzieliliśmy się na grupy i zaczęliśmy robić projekt odnośnie wymiany.

Po obiedzie wybraliśmy się do Centrum Zamenhofa. Zwiedziliśmy piękną wystawę oraz uczestniczyliśmy w bardzo kształcących warsztatach.

19.05.2017

Ostatni dzień wymiany rozpoczęliśmy od zaprezentowania całej społeczności szkolnej wspólnie przygotowanych projektów. Po obejrzeniu prezentacji nasi goście podziękowali nam za miło spędzony czas. Było dużo śmiechu, gdyż mówili po polsku :).

Następnie spotkaliśmy się w sali komputerowej, gdzie odbyły się zajęcia z robotyki. Uczniowie podzielili się na 3 grupy i każda z drużyn musiała zbudować własnego robota.  Następnie odbyły się wyścigi wspólnie zaprojektowanych maszyn. Trudność polegała na tym iż do budowy robota nie można było wykorzystywać kół.

Po zmaganiach konstrukcyjnych udaliśmy się na sale gimnastyczną gdzie rozegraliśmy mecz w koszykówkę.

Po południu czekała na uczniów niespodzianka. Budka do robienia zdjęć :). Każdy mógł się przebrać i wykonać pamiątkowe zdjęcie. Zabawa była przednia, zarówno dla dzieci jak i nauczycieli.

Na koniec dnia na uczestników wymiany czekała jeszcze jedna niespodzianka. Bubble Soccer. Zabawa polega na tym, że zawodnicy biegają za piłką ubrani w wielkie przezroczyste kule, z których wystają im tylko nogi. Kule zderzają się ze sobą, a uwięzieni w nich zawodnicy turlają się we wszystkie strony.

To był bardzo udany dzień, szkoda tylko że ostatni. Po spędzonych razem chwilach zostają tylko zdjęcia i wspomnienia.

17 - 24.09.2016
WYMIANA POLSKO-NIEMIECKA

Jak już wcześniej mogliście przeczytać w dniach 17 - 24.09 - 10 uczniów  naszego gimnazjum wraz z panią Ewą Łapińską- Szarejko i panią Katarzyną Mironowicz uczestniczyło w międzynarodowej wymianie w Karlshagen. To co przeżyliśmy krótko opisała Lucy Muller, a o emocjach pisaliśmy,  podsumowując projekt.

Oto kilka zdań Kamila Kurajewa.

Do Karlshagen pojechałem pełen  wątpliwości, jak to zwykle bywa, gdy się jedzie w nieznane. Na całe szczęście już pierwszego dnia moje negatywne nastawienie zniknęło. Niemcy okazali się bardzo przyjaźni i mile nastawieni do swoich gości z Polski. Przez sześć kolejnych dni uczestniczyliśmy w wielu imprezach takich jak: minigolf, dyskoteka i plac zabaw u Karlsa. Wszystkim, którzy zastanawiają się, czy pojechać na wymianę, mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że WARTO!

15-19.02.2015 - WYMIANA
POLSKO-NIEMIECKO-BIAŁORUSKA

PROJEKT: „Przybyłem – zobaczyłem - zdanie zmieniłem …”

Szukamy podobieństw, rozumiemy różnice.

UCZESTNICY:

- Społeczne Gimnazjum Nr 7 Zespołu Szkół PTO w Białymstoku

- Regionale Schule „Heinrich Heine”Karlshagen

- Szkoła Średnia NR 8 z polskim językiem nauczania Wołkowysk

Celem trójstronnej wymiany było obalanie stereotypów między naszymi narodami,
szukanie podobieństw, uczenie się tolerancji, a przede wszystkim poznanie nowych przyjaciół.

W trakcie pracy nad projektem, nie zabrakło nam twórczych pomysłów.
Porozumiewaliśmy się głównie w języku angielskim, a czasami „mit Händen und Füßen” ;)

Czas wolny płynął bardzo szybko. Kręgielnia, paintball czy ognisko - to tylko kilka z atrakcji przygotowanych dla naszych gości.

WNIOSKI:

W trakcie naszego kilkudniowego spotkania - każdy z uczestników projektu zmienił obraz nas samych, naszych partnerów, a nawet Białostoczan ankietowanych na ulicy podczas pracy nad projektem. Uświadomiliśmy sobie, że niewiele wiemy o sobie nawzajem. Wiemy, jak niesprawiedliwe jest myślenie stereotypowo i ocenianie w taki sposób naszych sąsiadów.

Poznaliśmy nowych przyjaciół, z którymi już niedługo spotkamy się
w Niemczech i na Białorusi:)

O naszym projekcie możecie także przeczytać
na stronie szkoły partnerskiej w
Karlshagen.

WYMIANA 3 - STRONNA
niemiecko-polsko-białoruska

W naszym gimnazjum w ramach wymiany szkolnej gościliśmy po raz 10. uczniów z Niemiec i po raz drugi młodzież z Białorusi. Wartością dodaną do rozwijania umiejętności językowych i  społecznych  jest ogromne zaangażowanie  grupy wspaniałych rodziców - DZIĘKUJEMY!

Państwu:

- Edycie i Markowi Ogrodnikom

- Beacie i Piotrowi Lewandowskim

- Jolancie i Andrzejowi Bura

Szczególnie dziękujemy ludziom, którzy kolejny raz i jak zawsze pośpieszyli nam z pomocą!

Państwu:

PONIEDZIAŁEK :

8.30 - 9.30 - śniadanie wspólne w szkole

9.30 - 11.00 -  zapoznanie

/prezentacja szkół, miejsc pochodzenia, zwiedzanie szkoły/

11.30 - 15.30 - zwiedzanie Białegostoku - wycieczka po centrum

(gorącą czekolada w Bella Vita)

16.00 - powrót do rodzin,

18.00 - 20.00 - zabawa w kręgielni HULA KULA (ul. Jurowiecka 31)

WTOREK :

8.30 - 11.00 - zajęcia w ramach PROJEKTU w szkole

11.30 - 12.00 - obiad w szkole

12.00 - 14.30 - Centrum Zamenhofa - warsztaty muzealne

15.00 - powrót do rodzin

17.30 - 20.00 - zabawa w  Lastagu (ul. Handlowa 1)

21.00 - powrót do rodzin

ŚRODA :

9.00 - 15.00 - wycieczka do Supraśla / Muzeum Ikon;(lekcja w muzeum) Zwiedzanie Monastyru; kulig z ogniskiem ; kiełbaski itp.

16.00 - pobyt u rodzin; czas wolny, pakowanie , ostatnie zakupy - upominków

CZWARTEK :

8.00 - 10.30 - mecz piłki nożnej Polska- Niemcy

11.00 - zajęcia w ramach PROJEKTU /wspólne II śniadanie

12.00 - obiad w szkole

14.30 - Pożegnanie gości

15.00 - 18.00 - czas wolny u rodzin

pożegnanie gości

WYMIANA POLSKO NIEMIECKA

Nowy kraj , Nowe twarze , Nowe wspomnienia.

W piękny, słoneczny, niedzielny poranek przekroczyliśmy granice Polski. W serce ukuła nas tęsknota, strach przed poznaniem  nowych ludzi, ale również pojawiła się adrenalina na myśl o czekających na nas przygodach. W chwili, gdy poznajesz swojego przyszłego przyjaciela, skrępowani i nieśmiali podajecie sobie ręce. Na początku poznajesz tylko jego imię, a następnie całe wnętrze. Wtedy przerażenie ustępuje miejsce szczęściu, serce się rozkurcza, a ty bierzesz głęboki wdech czystego powietrza. Każdy następny dzień jest coraz lepszy, ale czarna myśl o powrocie, która niezauważalnie zabiera czas, zbliża do rozstania. Po spędzonych razem chwilach zostają tylko zdjęcia i wspomnienia. I nagle koniec. Po policzkach płynął strumienie łez, a przyspieszająca  po torach maszyna oddala i rozmywa cudowną przeszłość, przenosząc cię do szarej rzeczywistości.

Weronika Krygicz

• Społeczna Szkoła Podstawowa nr 4 Podlaskiego Towarzystwa Oświatowego w Białymstoku